Så kan smart semesterplanering öka företagets lönsamhet 

Att hålla koll på medarbetares semestersaldon kan ha både ekonomiska och strategiska fördelar för företag, och en tydlig plan och uppföljning kan bidra till ökad lönsamhet. 

Nu har sommaren passerat och den har förhoppningsvis inneburet en skön ledighet och återhämtning. För er med anställda så kan det vara bra att nu efter sommaren se över er semesterskuld och de anställdas semesterdagar. Har till exempel alla uttagna semesterdagar tidrapporterats under sommaren och är semesterskulden korrekt?  

Semesterlagen säger att huvudsemestern ska förläggas så att arbetstagaren för en ledighet av minst fyra veckor under juni-augusti. Man får även förlägga ledigheten under en annan period under året efter överenskommelse.

 

Regelbundna avstämningar och planering 

Vi rekommenderar att ni stämmer av så att de anställda har tagit ut majoriteten av sin semester under sommaren och om så inte är fallet planera så att den anställda tar minst 20 dagar semester innan semesterårets slut. Följer man semesterlagen har man fram till den 31 mars att ta ut sina semesterdagar. För de företag som har kalenderår ska dagar tas ut innan 31 december. Så varför inte planera för kommande ledigheter och storhelger redan nu?  

Erbjuder ni som arbetsgivare även möjligheten för flex och kompensationsledighet så kan det vara bra att stämma av hur de anställdas saldon ser ut. Har ni i er policy reglerat hur många timmar den anställde får ha plus eller minus. Vid höga plussaldon kan det vara bra att planera in för ett uttag av även dessa timmar.  Stora flex- och kompsaldon innebär i praktiken att arbetsgivaren är skyldig sina anställda arbetstid eller kompensation i form av pengar. Detta kan leda till en oförutsägbar ekonomisk belastning i framtiden när medarbetarna tar ut den sparade tiden eller kräver kompensation. Att hålla nere dessa saldon hjälper till att hålla bättre koll på företagets ekonomiska åtaganden.

 

Kontroll över kassaflöde och säkrad bemanning 

Genom en strukturerad lönehantering kan företagare bättre hantera kostnadsflöde och säkerställa bemanningen. Semesterdagar utgör en kostnad för företaget, och genom att följa upp dessa kan man bättre hantera både direkta och indirekta kostnader: 

Ackumulerade semesterkostnader: Om många medarbetare sparar sina semesterdagar över tid kan det leda till stora framtida kostnader när dessa till slut tas ut. Genom att uppmuntra till regelbundet uttag av semester kan företaget undvika oväntade kostnadsökningar. Ackumulerad semester kan leda till stora framtida kostnader om en anställd slutar och semesterskulden ska betalas ut. 

Överblick över semesterskulder: Företag är skyldiga att bokföra outtagna semesterdagar som en skuld i balansräkningen, vilket påverkar det finansiella resultatet. Att hålla dessa på en kontrollerad nivå ger bättre ekonomisk förutsägbarhet. Genom att ha en tydlig uppföljning av semestrar kan du som företagare också bättre planera bemanningen. 

Undvik produktionsbortfall: Med en tydlig översikt över semestersaldon kan företaget undvika att flera nyckelmedarbetare tar semester samtidigt, vilket kan leda till kapacitetsbrist och minskad produktivitet. 

 

Rådfråga en löneexpert idag

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Läs vår policy här.