Fokusområde: Medarbetare

Års- och hållbarhetsredovisning 2023/24

Människorna bakom framgången

Att vi för tolfte året i rad har branschens nöjdaste kunder är tack vare våra kompetenta och engagerade medarbetare. Med stor glädje ser vi att deras vilja att rekommendera BDO som arbetsplats har nått nya höjder, och att vi för femte året i rad blivit utsedda till ett Karriärföretag. Nu fortsätter vi att stärka vår attraktionskraft externt, samtidigt som vi satsar internt på att utveckla vårt medarbetarerbjudande och skapa ännu bättre förutsättningar för våra kollegor att växa och nå sin fulla potential. 

För tolfte året i rad kan BDO stoltsera med att vara den revisions- och rådgivningsbyrå som har branschen mest nöjda kunder. Nyckeln till vår framgång är medarbetarnas förståelse för kundens affär och utmaningar, i kombination med ett starkt engagemang, tillgänglighet och hög kompetens.

Medarbetarna mer nöjda än någonsin 

BDO genomför varje år en stor medarbetarundersökning och två pulsmätningar. Mot bakgrund av de stora utmaningar branschen upplever avseende kompetensförsörjning är det med stor glädje vi kan konstatera ett fortsatt mycket starkt resultat. Avseende Engagemang var resultatet 74 och Lojalitet 82 på skalan 0–100. Vårt eNPS, viljan att rekommendera BDO som arbetsplats, ökade från redan starka 43 till fantastiska 53. Poäng över 50 betraktas som utmärkta resultat. Då medarbetarna är avgörande för vår framgång och konkurrensen om denna efterfrågade kompetens är hög så är det självklart oerhört positivt att våra medarbetare i så hög utsträckning är våra ambassadörer.


"Våra medarbetare känner en stor psykologisk trygghet"


Resultaten visar bland annat att våra medarbetare upplever en stor öppenhet och trygghet, att man känner sig värdefull och har stort inflytande över planering och prioritering av sitt arbete. Det framgår också att man anser sig ha befogenhet att ta de beslut man behöver i sitt arbete, och möjlighet att tillägna sig nya färdigheter och utveckla sina kompetenser i sitt nuvarande arbete. 

Vår personalomsättning går stadigt nedåt och var under 2023/24 16,1 procent, att jämföra med 17,4 procent året innan. Sannolikt beror detta inte bara på konjunkturläget utan även på det faktum att en stor andel av medarbetarna är nöjda med BDO som arbetsgivare.

Trygghet skapar framgång 

Vår uppfattning är att medarbetarnas förväntningar och värderingar speglar trenderna på arbetsmarknaden i stort. Trevliga kollegor och en bra arbetsmiljö är avgörande faktorer, liksom intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. När det gäller förmåner är konkurrenskraftig lön, pension, försäkringar, friskvård och flexibilitet områden som står högt på önskelistan. 

Vi ser också att den psykologiska tryggheten som genomsyrar BDO som arbetsplats spelar en central roll för att våra medarbetare ska trivas och stanna kvar. När det är enkelt att ställa frågor och be om hjälp skapas de bästa förutsättningarna för att utveckla sin kompetens. Genom att erbjuda kvalificerade arbetsuppgifter kan vi säkerställa att medarbetarnas kunskap används fullt ut. Om de dessutom får mandat att fatta nödvändiga beslut, får vi en organisation som kan agera snabbt och möta kundernas behov och önskemål effektivt. 

Lägger vi till ett starkt samarbete mellan våra kontor och affärsområden skapas inte bara bättre förutsättningar för fantastiska resultat, utan också en hög kundnöjdhet – något som är kärnan i vår verksamhet!

Konsten att locka och behålla talanger 

Förmågan att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare är den fråga som revisions- och rådgivningsbranschen anser vara mest utmanande idag och under de kommande tio åren (se FAR:s Framtidsstudier). Detta berör självklart även oss på BDO och är därför en av våra högsta prioriteringar. 

I samband med att nya krav ställs på branschen, från såväl kunder som av regulatorer, behöver nya kompetenser rekryteras i högre utsträckning. Exempel är kompetens inom hållbarhet, digitalisering och cybersäkerhet. 

Under året har vi bedrivit ett stort arbete med att utveckla BDO som en attraktiv arbetsgivare, bland annat genom teknikutveckling och satsningar på utbildning kopplat till hållbarhet, regelefterlevnad och artificiell intelligens. Vi har också förtydligat våra karriärvägar inom respektive affärsområde för att skapa ytterligare möjligheter och förutsättningar för utveckling och karriär.

I och med de nya CSRD-reglerna kommer hållbarhet att utgöra en allt större del av revisorernas arbete. Dagens auktoriserade revisorer kommer att erhålla auktorisation för att även skriva på hållbarhetsredovisningar. För de unga revisorer som vill ta klivet mot auktorisation kommer fördjupade kunskaper inom hållbarhet att vara ett krav för att de ska klara sin revisorsexamen. Under året har BDO påbörjat stora satsningar på utbildning inom hållbarhet och hållbarhetsgranskning. För att attrahera nya talanger till revisionsyrket erbjuder BDO ett internship inom revision där studenter ges möjlighet att kombinera sin heltidsutbildning med praktisk erfarenhet på BDO. Syftet är att ge studenterna en djupare inblick i revisionsarbetet, vilka typer av arbetsuppgifter en revisor utför på daglig basis och även få möjlighet att uppleva den variation som yrket erbjuder.

Inom detta affärsområde har BDO en mycket stark position och nya talanger rekryteras från Nordens bästa lärosäten. Varje år välkomnar BDO studenter och nyutexaminerade till M&A Internship på BDO i Stockholm, som är utformat för att ge praktiska erfarenheter som kompletterar teoretiska studier. Under 10–12 veckor får deltagarna på M&A Internship möjlighet att arbeta praktiskt med hela transaktionsprocessen, från att ta fram pitchmaterial till att slutföra en affär. Vi arbetar även kontinuerligt med kompetensutveckling av våra medarbetare.

Kompetensförsörjning är en stor fråga, där branschens aktörer konkurrerar om att rekrytera medarbetare på en ganska liten marknad. Inför framtiden är vårt arbete med att stärka vår attraktionskraft av stor vikt. Vi har en stor bredd av kunder med komplexa behov och våra juniora medarbetare får snabbt mycket kvalificerade arbetsuppgifter. God teamkänsla och hög kunskapsöverföring från seniora medarbetare är viktigt för att skapa morgondagens skatterådgivare.

Talangförsörjning är av stor vikt för affärsområdet och vi behöver en mix av kompetenser och erfarenheter för att kunna möta våra kunders behov, nu och i framtiden. Det är en utmaning att hitta rätt medarbetare på dagens talangmarknad där konkurrensen är hård. Teknikutvecklingen gör också att våra medarbetare allt snabbare rör sig mot än mer kvalificerade arbetsuppgifter. För oss är kontinuerligt lärande och kunskapsöverföring från mer erfarna medarbetare viktigt.

Teknik förädlar arbetet

Arbetsbelastning och stress anges som några av de främsta skälen till att medarbetare lämnar branschen för att i stället arbeta som till exempel controller eller ekonomichef. Medarbetarna anser i regel att rollen som revisor eller redovisningskonsult är meningsfull, men många upplever att delar av arbetet är enformigt och regelstyrt snarare än att det skapar kundvärde. De initiativ vi driver kring utveckling av teknik och arbetssätt leder till att våra medarbetare i högre utsträckning kan ägna sin tid åt utvecklande arbetsuppgifter. När vi växer i kunduppdrag kan vi både säkerställa kontinuitet i teamen och kompetensutveckling. Genom att implementera moderna verktyg, nya arbetssätt och fortsätta utvecklingen av vårt Shared Service Center, skapar vi stärkta förutsättningar för att våra medarbetare i högre utsträckning ska kunna fokusera på de rådgivande och utvecklande delarna av arbetet.

Karriärföretag för femte året i rad

Att vi för femte året i rad kvalar in på Karriärföretagens lista är något vi är väldigt stolta och glada över. Detta är en utmärkelse för arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och personer i början av sin karriär. 

Så här lät juryns motivering:

”BDO är en arbetsgivare som utmärker sig genom sitt starka fokus på medarbetarnas kompetensutveckling och tillväxt. Genom att fokusera på att stärka både medarbetarnas färdigheter och företagets övergripande mål, erbjuder BDO en arbetsmiljö där professionell utveckling och samarbete uppmuntras. Som medarbetare på BDO får du möjlighet att växa och utvecklas i en stöttande miljö där medarbetarnas utveckling är en central prioritering.”

BDO har en kundstruktur och organisation som underlättar och uppmuntrar till snabb utveckling och karriär. Här arbetar medarbetarna i team och i nära samarbete med påskrivande revisorer eller andra seniora personer. Medarbetarna får snabbt kvalificerade uppgifter, mandat att fatta beslut och möjlighet att skapa starka relationer med kunderna.

Utbildning och lärande i en dynamisk bransch

I vår bransch, med yrkesroller inom revision, redovisning, lönehantering och skatterådgivning, är utbildning och kontinuerligt lärande en självklarhet. Det är avgörande både för att vi ska kunna leverera tjänster av högsta kvalitet till våra kunder och för att våra medarbetare ska kunna utvecklas, såväl professionellt som personligt. 

På BDO erbjuder vi ett omfattande utbildningsprogram som bygger på en tydlig pedagogisk modell. Den fokuserar på lärandemål, flexibilitet och ett växande utbud av digitala utbildningar, vilket ger våra medarbetare ännu bättre möjligheter att utvecklas. Under året uppgick det genomsnittliga antalet utbildningstimmar per person till 63 timmar – en investering som stärker både individen och organisationen. 

För att möta branschens snabba utveckling och de nya regulatoriska kraven inom hållbarhet, satsade vi under året särskilt på utbildningsinsatser för att möta dessa krav. Insatserna bestod både av digitala och lärarledda kurser, primärt för medarbetare som arbetar med revision. I de obligatoriska kurser som de juniora revisionsmedarbetarna går de fyra första åren (Rev I-Rev IV) ingår hållbarhet som ett moment. Alla kvalificerade revisorer har under hösten 2024 fått två halvdagsutbildningar; den första kring vem som ska rapportera och vad hållbarhetsrapporten ska innehålla, den andra kring översiktlig granskning av hållbarhetsrapporter. 

Ett starkt ledarskap är av stor betydelse för vår organisations utveckling- och framgång. Våra chefer fyller en viktig roll för att driva förändring och utveckla medarbetarna, och under året har vi bland annat utvecklat vår struktur för ledarskapsutbildning. Syftet med dessa förbättringar är att säkerställa att våra chefer har rätt förutsättningar att leda med tydlighet och engagemang, samtidigt som vi stärker deras förmåga att bidra till BDO:s långsiktiga vision och mål. Målet är att våra utbildningar ska ge varaktiga resultat och bidra till en ännu starkare ledarkultur som driver vår organisation framåt.

Hälsa och arbetsmiljö 

Att kunna leverera med hög kvalitet inom givna tidsspann till våra kunder är en självklarhet för oss som konsulter. På grund av vår verksamhets natur, som bland annat är reglerad av tydliga lagkrav, blir arbetsbelastningen högre under vissa perioder. Extra tydligt är detta för våra medarbetare inom revision och redovisning. Det är därför viktigt med goda förutsättningar för ledighet, stöd och återhämtning. 

Möjligheten att till exempel ta extra lång ledighet under sommaren och kring högtider är ett sätt att bidra till en bättre balans för våra medarbetare. Detta ligger i linje med vår företagskultur, som värdesätter balansen mellan arbete och fritid. Vi anser att arbetet är betydelsefullt, men inte allt i livet. 

Med hjälp av effektiva moderna verktyg, nya arbetssätt och möjlighet att arbeta på distans en del av tiden när arbetet tillåter, skapar vi goda förutsättningar för en flexibel arbetssituation. Särskilt uppskattat är detta hos medarbetare mitt i livet som har svårt att få ihop livspusslet, inte minst under högsäsong.

Genom bland annat arbetsmiljöutbildning för samtliga chefer ser vi till att arbetsmiljöarbetet drivs kontinuerligt i verksamheten. Fysisk aktivitet och mental hälsa är prioriterade frågor och något vi uppmuntrar och stöttar medarbetarna i, bland annat genom friskvårdsbidrag och försäkringsförmåner.


Våra medarbetare är stolta över att arbeta på BDO.


BDO har väl utvecklade rutiner för introduktion av nya medarbetare, vilket är avgörande för att man snabbt ska känna sig hemmastadd. Utformningen av interna utbildningsdagar, digitala möten, poddsändningar och event är också viktigt för att odla vår företagskultur och skapa sammanhållning. Även mer informella aktiviteter som AW, frukost, gruppaktiviteter och festligheter har stor betydelse för att skapa kontaktytor, trivsel och ha roligt tillsammans. 

Den geografiska sammanhållningen är av stor betydelse för BDO och därför ser representanter från ledningsgruppen till att regelbundet besöka de olika lokalkontoren. Dessutom får medarbetare från olika delar av landet möjlighet att träffas genom återkommande workshops och diskussionsforum. Digitala kommunikationskanaler som till exempel den interna podden, Time to Share, är också viktiga verktyg för att stärka sammanhålligheten och gemenskapen inom BDO.

Kommunicera hållbarhet 

BDO:s hållbarhetsarbete styrs av en hållbarhetsstrategi som är förankrad i styrelse och ledningsgrupp. Målet är att strategin ska genomsyra, engagera hela organisationen och bli en naturlig del av det dagliga arbetet.

Jämställdhet och mångfald 

Genom att skapa en arbetsplats präglad av inkludering och mångfald får vi en bred erfarenhetsbas, vilket både möjliggör att behålla och attrahera kompetenta medarbetare samt främjar verksamhetens utveckling. Vi arbetar med att skapa ännu bättre förutsättningar för alla medarbetare att växa och utvecklas på BDO. Detta gör vi genom en reviderad jämställdhetspolicy och handlingsplan, en utvecklad kompetensbaserad rekryteringsprocess och noggrann analys av vår årliga lönekartläggning. Dessutom utbildar vi våra chefer. 

Oavsett etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, ålder, kön, könsidentitet eller könsuttryck, religion eller annan trosuppfattning samt sexuell läggning, ska alla medarbetare ha lika möjligheter. 

Totalt sett är andelen kvinnor på BDO högre än andelen män. I både ledningsgruppen och bland våra chefer är kvinnorna i majoritet, medan andelen kvinnor bland partners är lägre. Den 1 september 2023 anslöt fem kvinnor till partnerskaran, vilket ökade den totala andelen kvinnor bland partners till 33 procent. För att fler kvinnor ska vilja stanna kvar och utveckla sina karriärer på BDO har vi coachprogrammet YOU. Programmet pågår under tre år och varje adept får en mentor i form av en partner på BDO som coachar och stöttar under hela perioden. Genom regelbundna avstämningar får adepten värdefull vägledning i karriärval och hjälp att hitta sin personliga drivkraft.

Etik, anti-korruption och uppförandekod 

Revisionsbranschen styrs av strikta yrkesetiska regler som ställer långtgående krav på integritet, objektivitet, professionell kompetens och omsorg. I vår företagskultur är det en självklarhet att medarbetarna agerar utifrån en känsla av ansvarstagande och etik. Uppförandekod och andra policys finns lättillgängliga för medarbetarna och etiska dilemman diskuteras regelbundet, bland annat i flera av våra utbildningar och i mentorprogram. Alla våra medarbetare genomgår årligen en utbildning i penningtvätt och signerar en oberoendeförklaring. Vi har också ett stort fokus på kvalitet och ett antal insatser och utvecklade rutiner har under året genomförts och implementerats.


"Våra medarbetare är stolta över att arbeta på BDO och rekommenderar oss i väldigt hög utsträckning som arbetsgivare"



Verkar aktivt mot diskriminering

Vi har nolltolerans mot diskriminering och ett tydligt ansvar för att motverka brister i arbetsmiljön och verka för lika rättigheter och möjligheter. I första hand uppmanar vi våra medarbetare att prata med sin närmste chef om de upplever något som strider mot de etiska riktlinjerna eller går emot de lagkrav som vi omfattas av i vårt yrke. Vi ger även medarbetarna möjligheten att helt anonymt slå larm via en visselblåsartjänst. Det ger oss de bästa förutsättningarna att förebygga eller korrigera om något har gått fel. Sammantaget upplever vi att BDO:s värderingar väl motsvarar de förväntningar om ett gott syfte som den moderna, medvetna medarbetaren har.

Dröm det. Gör det.

På BDO får du något att sträva efter. Du kommer till ett företag i tillväxt med många möjligheter att omsätta goda idéer till handling. Oavsett vad som är nästa steg i din karriär kommer du att få erfarenhet som tar dig närmare dina mål. Våga drömma större. Våga anta utmaningen.
Lediga tjänster

Års- och hållbarhetsredovisning 2023/24