
Lars Nilsson
Att driva verksamhet över Öresund innebär en rad skattemässiga och administrativa utmaningar. Oavsett om du anställer personal, etablerar verksamhet eller hanterar momsfrågor behöver du säkerställa att du följer regelverken i både Sverige och Danmark. BDO erbjuder specialiserad rådgivning och praktisk hjälp för att göra processen smidig och kostnadseffektiv.
Vår expertis inom skatteområdet hjälper dig att navigera genom de komplexa reglerna för bolagsskatt, moms, individbeskattning, socialförsäkring, arbetsgivarskyldigheter och internprissättning när du etablerar verksamhet i Danmark eller Sverige.
Vi erbjuder skräddarsydda lösningar för företag som vill ta steget över sundet och som proaktivt vill säkerställa en effektiv och korrekt skattehantering från start. Välj hela eller delar av paketlösningarna enligt dina specifika behov och önskemål.
Bolagsskatt - Vi hjälper ditt företag att optimera sin struktur och med den praktiska hanteringen i både Danmark och Sverige, så att du kan fokusera på att växa och utvecklas utan att oroa dig för komplexa skattesystem.
Moms - Har du koll på momsen vid gränsöverskridande handel med varor och tjänster? Vi guidar dig genom de regler som styr momshantering i båda länderna, och hjälper dig att säkerställa att ditt företag följer regelverken för att undvika onödiga kostnader.
Internprissättning - När ditt företag etablerar sig på andra sidan sundet, oavsett om det gäller att anställa i Danmark eller starta ett företag i Sverige, är det avgörande att ha kontroll på internprissättningen. Felaktig prissättning vid gränsöverskridande transaktioner kan leda till ökade kostnader. Vi säkerställer att ditt företag har en korrekt internprissättning.
Individbeskattning och arbetsgivarskyldigheter - Ska du anställa någon i Danmark eller Sverige? Vi ger dig råd och hjälper dig med den praktiska hanteringen så att både du som arbetsgivare och dina anställda kan känna er trygga med att löner och förmåner redovisas och beskattas rätt i respektive land.
Socialförsäkring - En korrekt hantering av socialförsäkringen är avgörande när du har anställda i ett annat land. Vi hjälper dig att förstå regelverken och med den praktiska hanteringen, så att du kan säkerställa att dina anställda omfattas av rätt socialförsäkring.
Med anledning av ett ökande behov av expertkunskap vid gränsöverskridande skatte- och socialförsäkringsrättsliga frågor i Öresundsregionen har BDO i Sverige och Danmark sammansatt ett team av experter på båda sidorna av sundet för att hjälpa både individer och företag att navigera rätt och för att skapa optimal nytta. Kontakta oss redan idag för ett kostnadsfritt och förutsättningslöst möte för att se vad vi kan hjälpa just dig med.