Hållbarhetschefen: En roll i förändring

Införandet av nya regler och EU-direktiv, såsom CSRD, ställer hållbarhetschefer inför allt större utmaningar. Hållbarhetschefens roll har utvecklats till en kritisk funktion inom organisationer där de förväntas navigera i ett snabbt föränderligt landskap av regleringar, affärsstrategier och etiska krav. Men vilka kompetenser krävs egentligen och hur påverkas organisationens struktur av de nya regelverken?

CSRD innebär inte bara nya krav på hållbarhetsrapportering, utan skapar också en ny spelplan för hur hållbarhetsarbetet organiseras i svenska företag. Hållbarhetschefer får en alltmer central roll, ofta med direkt koppling till ledningsgruppen, där de rapporterar direkt till eller ingår i ledningsstrukturerna.

Det har även blivit vanligare att hållbarhetsarbete integreras inom befintliga avdelningar snarare än att drivas som en separat funktion. Det här innebär ett informellt ledarskap där hållbarhetschefer ofta styr och påverkar flera delar av organisationen, vilket ställer höga krav på deras förmåga att leda tvärfunktionella initiativ.

 

Vilka kompetenser behöver en hållbarhetschef?

Att vara hållbarhetschef idag kräver en bred och mångsidig kompetensuppsättning. Tekniska och vetenskapliga kunskaper är avgörande men det är också nödvändigt att förstå affärsstrategier och ha förmågan att integrera hållbarhet i kärnverksamheten. En bred hållbarhetskompetens och ett affärsmässigt perspektiv är ofta viktigare än detaljkunskaper inom enskilda områden. Hållbarhetschefen måste också agera som en förändringsledare och driva organisationen mot nya hållbarhetsmål, samtidigt som de implementerar förändringar i arbetsprocesser och strukturer.

 

Utmaningar och möjligheter

Den korta tidsramen för implementeringen av CSRD innebär stora utmaningar för många företag. Mängden information som ska samlas in och rapporteras ökar avsevärt och företag tar olika vägar för att hantera denna ökade arbetsbörda. Vissa anställer hållbarhetsexperter eller konsulter, medan andra investerar i mjukvaror eller omfördelar arbetsuppgifter internt.

Oavsett strategi står hållbarhetschefer i centrum för dessa anpassningar och deras roll kommer sannolikt att fortsätta förändras och utvecklas i takt med att regelverket implementeras fullt ut. I den föränderliga miljön är det avgörande att hållbarhetschefer har den kompetens och det stöd de behöver för att kunna driva förändring och integrera hållbarhet i hela organisationen.

Ta del av vårt whitepaper

​​​​​​​

Rådfråga en expert idag

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Läs vår policy här.

Framgångsrikt hållbarhetsarbete ökar lönsamheten

BDO kan hjälpa kunder att integrera hållbarhet i den övergripande strategin och affärsmodellen, förstå intressenters behov och prioritera väsentliga områden. På det sättet blir hållbarhetsarbetet en naturlig del av kundens tillväxtresa. Vi har ett starkt fokus på mätbarhet och hjälper våra kunder att fatta informerade beslut vid rätt tidpunkt. 

BDO erbjuder tjänster inom granskning, rapportering, rådgivning och sustainable finance och har kapacitet att hjälpa bolag i alla branscher och storlekar med hållbarhetsarbetet.