För revisions- och rådgivningsföretag är lärande och utveckling ett av fundamenten. När det nu sker stora förändringar i omvärlden blir det ännu viktigare att vässa och bredda kompetensen. Ökade regulatoriska krav och teknikutveckling är exempel på områden som kommer att rita om spelplanen för hela branschen.
– Vi har under de senaste åren arbetat för att rigga vår utbildningsorganisation så att vi på ett snabbare och effektivare sätt ska kunna tillmötesgå nya utbildningsbehov, säger Elin Stensson.
Eftersom BDO ska fortsätta att vara en affärspartner i världsklass krävs en bred mix av både formella och informella insatser. Därför fortsätter vi nu att investera stort i utbildning inom alla affärsområden och mot medarbetare på flera nivåer.
Våra medarbetare erbjuds omfattande paket med både interna och externa utbildningar. Den digitala plattformen My Training är ett viktigt verktyg, där man bland annat kan hitta kurser, se statistik över utbildningstimmar och få ut kursintyg. Här kan medarbetarna även ta del av korta utbildningsfilmer, där till exempel olika granskningsåtgärder beskrivs.
— Detta är hjälpmedel som kan stötta våra medarbetare när de behöver det. Det integrerar lärandet i det dagliga arbetet, menar Elin Stensson.
De flesta medarbetare kan nog intyga att det är i arbetsteamen det allra mesta av lärandet och utvecklingen sker. Tack vare BDO:s kundstruktur arbetar juniora och seniora medarbetare sida vid sida i uppdragen.
— Här hjälper vår generösa och familjära kultur till. Alla har ett eget ansvar att bidra och hjälpa varandra. Genom att skapa kundteam som genomsyras av öppenhet, trygghet och tillit gynnas lärandet i vardagen, menar Elin Stensson.
BDO uppmuntrar också till kunskapsutbyte mellan medarbetare. Till dessa korta workshops bjuder medarbetare in kollegor för att dela erfarenheter inom specifika områden.
Artificiell intelligens och EU:s nya krav inom hållbarhetsrapportering kommer sannolikt att förändra revisorns och rådgivarens arbete i grunden. Hur detta ska hanteras kompetensmässigt diskuteras i BDO:s interna utbildningskommitté, där alla affärsområden deltar. Genom FAR:s strategigrupp för kompetensförsörjning arbetar BDO aktivt för att påverka kunskapsutvecklingen inom branschen.
BDO uppmuntrar sina anställda till att ta sig an nya roller och utmaningar, både inom och mellan olika affärsområden. Det är också vanligt att medarbetare har flera olika roller inom organisationen, till exempel att de fungerar som revisorer och samtidigt som experter inom ett specifikt område. Enligt våra interna medarbetarundersökningar menar en stor majoritet av medarbetarna att de har goda förutsättningar för både yrkesmässig och personlig utveckling. Även när det gäller möjligheterna till kompetensutveckling får vi mycket höga betyg.
Varje medarbetare på BDO ska ha en individuell utvecklingsplan som tas fram och uppdateras årligen i samband med medarbetarsamtalen. Cheferna spelar en central roll för att stötta, guida och coacha anställda i deras lärande och utveckling. Under året har BDO gjort en särskild satsning på chefsutbildningar med fokus på att stödja både individer och grupper.
Elin understryker att det är viktigt att medarbetarna själva är aktiva och tar ansvar för sin utveckling och sitt lärande.
— BDO ger förutsättningarna. Men för att bli riktigt duktig gäller det att ständigt vara nyfiken och aktivt söka dig till situationer där du kan lära dig nya saker, avslutar Elin Stensson.